Blijven groeien: 3 tips voor een optimale cashflow

Het begin van het jaar geeft vaak mooie nieuwe groeikansen. Tenminste, als je cashflow het toelaat. Misschien heb je extra voorraad ingekocht die je ergens moet opslaan, of investeer je nu veel in marketingcampagnes om weer bezoekers naar je webshop te trekken. Dit alles doe je nog voordat er bestellingen binnenstromen. Hoe optimaliseer je je cashflow om dit jaar door te blijven groeien?

Om je kasstroom op orde te krijgen, kun je als eerste kijken naar wat er allemaal uitgaat. Het beste is natuurlijk om deze kosten waar mogelijk te verlagen. Je kunt tenslotte recordverkopen draaien, maar als je kosten er bovenuit torenen ben je nergens. Zo kun je gunstigere voorwaarden onderhandelen met je leverancier, maar dit heb je niet zelf in de hand. Waar jij wel direct controle over hebt, is je voorraadbeheer.

Wie slim inkoopt, die heeft wat

De voorraad brengt namelijk veel kosten met zich mee: je moet ver van tevoren inkopen en je eigen opslagruimte huren. Het is moeilijk om de voorraad op peil te houden zonder overmatig in te kopen, zeker tijdens een piek. En als je te veel voorraad aanlegt, heb je minder geld in de kas. Sterker nog, als je overtollige producten met korting moet verkopen komt er ook minder geld binnen.

Om je voorraad efficiënter en goedkoper te maken, kun je eens berekenen wat je ideale inkoop is. Je kunt deze cijfers handmatig bijhouden, maar dit is veel werk. Als klant bij Active Ants kun je deze en meer gegevens makkelijk inzien in ons WMS-systeem. Hier heb je realtime inzicht in je magazijnbewegingen, voorraadaantallen en omzetgegevens. Hierdoor koop je nooit te veel in. En hoe minder geld er vastzit in voorraad, hoe meer geld er vrijkomt voor je bedrijfsvoering.

Maak je kasstroom constant

Waar je kosten niet kunt verlagen, kun je ze in elk geval voorspelbaarder maken. Hierdoor creëer je een constante cashflow. Als webshop kunnen je kosten namelijk erg wisselen afhankelijk van hoeveel producten je verkoopt. Immers, hoe meer bestellingen, hoe meer geld je kwijt bent aan verpakkingsmateriaal, verzending en personeel. Dit drukt allemaal op je potentiële winst.

 Als jij je fulfilment uitbesteedt, betaal je in plaats daarvan een vaste prijs per bestelling voor opslag, verpakking en verzending, of het er nou 10 of 10.000 zijn. Als je dan meer verkoopt, maak je niet automatisch meer kosten. Hierdoor is je operationele winst potentieel veel hoger. Dit verschil is het grootst bij hoge verkoopaantallen, zoals tijdens de decemberpiek.

Een fulfilmentpartij kan voor dit bedrag immers meer werk verzetten dan als je het zelf zou doen. Een gepersonaliseerde verpakking kost jou waarschijnlijk veel tijd en werk. Misschien moet je er zelfs extra personeel voor aannemen. Bij Active Ants gebruiken we een verpakkingsmachine die jouw gepersonaliseerde ontwerp kan afdrukken. Andere tijdrovende zaken, zoals je retourmanagement, kun je ook bij ons onderbrengen. Zo verhoog je niet alleen je operationele winst, maar ook je serviceniveau.

Voorspel je cashflow

Kennis is macht, zeker als het om je geldstromen gaat. Hier kan je zelf een overzicht van bijhouden, maar dit kost veel tijd en is bovendien foutgevoelig. Voor een optimale cashflow is administratiesoftware dus geen overbodige luxe. Deze kan je ook extra inzichten geven, zoals je winstmarge per product. Active Ants-klanten kunnen in ons WMS-systeem dagverkopen en andere actuele omzetgegevens inzien. Daarnaast denken we met je mee door een extra ruime betaaltermijn van 2 tot 3 weken.

Als je eenmaal zicht hebt op je kasstroom, kun je betere zakelijke beslissingen nemen. Leun je bijvoorbeeld te veel op één verkoopkanaal? Misschien kun je investeren in andere kanalen om de bedrijfsrisico’s te verlagen. Presteert een verkoopkanaal slecht? Je kunt je marketing hierop aanpassen, of tot de conclusie komen dat je geld beter elders besteed kan worden.

Naast dit soort actuele gegevens, kun je met software je toekomstige cashflow voorspellen. Bij Active Ants kun je hiervoor onze speciale forecasting-tool gebruiken, om te zien hoe je verkopen en omzet zich gaan ontwikkelen. Hierdoor kun je inschatten wanneer je minder geld te besteden hebt en cashflowproblemen voorkomen. Ook kun je bepalen wat het beste moment is om te investeren. Zo kun je met je bedrijf blijven groeien, ook na de drukke decembermaand.

Je werkkapitaal op orde met Active Ants

Met een goede cashflow kun je je rekeningen betalen en voorraad bijhouden, maar ook investeren en groeien met je ecommerce-bedrijf. Bij Active Ants kun je werkkapitaal vrij maken door slim voorraadbeheer, meer operationele winst en realtime inzicht in je cashflow. Hierdoor koop je nooit te veel in en kun je een hoger serviceniveau aan je klanten bieden. Bovendien voorkom je een krappe cashflow en weet je precies wanneer je kunt investeren. Zo heb jij de handen vrij om je te focussen op marketing en strategie.