E-fulfilment: the next big thing(s)

In navolging van het artikel van vorige week over de toekomst van E-fulfilment volgens Active Ants, gaan we dit keer iets dieper in op 'the next big thing(s) in E-fulfilment'. Managing Partner, Jeroen Dekker (rechts op foto), is wederom in gesprek met het Value Chain Management Magazine en zet, net zoals tijdens zijn presentatie op Supply Chain Innovations 2022, de aankomende e-fulfilment-trends op een rijtje:

1. Social commerce

Steeds meer webwinkels verkopen (ook) via sociale media. Als logistieke speler moet je klaar zijn om op die snelle groei van social commerce te kunnen inspelen.

2. Autonome leveringen

Zelfrijdende serveer- of bezorgrobots vind je voorlopig vooral op een campus, in een laboratorium, kortom: in een testomgeving. Maar ook die onbemande bezorgdiensten worden op termijn een mainstream logistieke toepassing.

3. Klantenbinding met BasketPic

Voordat Active Ants een gepickt order verpakt, kan het de inhoud van de zending automatisch van bovenaf laten fotograferen. Die foto kunnen de webwinkels vervolgens naar hun (eind)klanten sturen. Zo’n extra contactmoment met de consument verbetert de ‘’customer journey’.

4. Cross-border e-commerce

Webwinkels die in eigen land een gevestigde positie innemen, breiden hun werkterrein steeds vaker uit naar het buitenland. Uit onderzoek van PostEurop blijkt dat cross-border e-commerce in de meeste Europese landen bijna twee keer zo hard groeit als de lokale e-commerce.

5. Robotisering – Goods to Man

Goods-to-man-systemen als AutoStore zorgen voor een meer efficiënte en duurzame opslag en orderpicking in het magazijn.

6. Print to box

Active Ants kleeft niet langer labels met bijvoorbeeld logistieke informatie op de verzenddozen. Het print die informatie nu direct op de doos zelf en kan dat bovendien on demand doen, op maat van de klant. Naast logistieke informatie krijgen de dozen ook steeds vaker verkoop- of marketingboodschappen mee.

Print-to-box technologie bij Active Ants

7. Autonome mobiele robots (AMR)

Statische transportbanden ruimen steeds vaker baan voor flexibele mobiele draagrobots.

8. Logistiek geïntegreerd in de customer journey

Stond logistiek vroeger veeleer los van de customer journey, dan is die er in de e-commerce heel nauw mee verweven of er zelfs een integraal onderdeel van geworden. Zo wordt logistiek ook steeds meer een marketinginstrument.

9. Meer betalen voor een pakje

Om wanpraktijken in de logistieke sector tegen te gaan, moet de prijsdruk verlagen. De prijs voor een verzending zal in de toekomst onvermijdelijk stijgen, voorspellen experts.