Het Belgische online landschap

Safeshops.be maakte onlangs bekend dat de 56.642 Belgische webshops goed waren voor een omzet van 11,7 miljard euro. In vergelijking met 2020 is dat een stijging van 33%. Ook met betrekking tot het aantal transacties geven de resultaten van de E-commerce Barometer een significante stijging aan. In 2021 werden meer dan 150 miljoen transacties geregistreerd, 39% meer dan vorig jaar.

"We hadden groeicijfers verwacht, maar dit zijn toch wel opmerkelijke resultaten" legt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be uit. "Nog niet alle sectoren draaien sinds de coronacrisis terug op volle toeren, maar we stellen dus vast dat er van groeivertraging helemaal geen sprake is. Het veranderde ‘online’ gedrag van de consument blijft aanhouden en groeit zelfs nog. Dat weerspiegelt zich zowel in het transactievolume als in het aantal transacties."

Goed scorend middenveld

In 2021 telde ons land 56.642 webshops, 17,5% meer dan in 2020. Nieuwkomers situeren zich vooral in het micro en kleine segment van de markt. Samen zijn zij goed voor 97% van het totaal aantal Belgische webshops. Het zijn de medium en grote webshops, in totaal 1.455, die het grootste deel van de e-commerce omzet realiseren. Ze zijn goed voor 84% van het transactievolume of 9,8 miljard euro.

"België heeft een goed scorend middenveld. Procentueel bekeken, tekenen de micro- en kleine webshops mooie cijfers op. Het zijn echter de medium en grote webshops die ons sterkhouden in een toch wel zeer internationale en globale competitie. " vertelt Greet Dekocker.

Export is terug aan een opmars bezig

Buitenlandse online shoppers vinden stilaan terug hun weg naar Belgische webshops.  Door de crisis was dit cijfer teruggelopen tot 15%, maar de huidige resultaten geven aan dat opnieuw 21% van het transactievolume uit het buitenland komt.

Traditioneel zijn het vooral Fransen (38%) en Nederlanders (37,5%) die bij Belgische webshops kopen.

Bancontact is favoriete betaalmiddel

73% van alle online aankopen bij Belgische webshops worden betaald met een debet kaart. 20% met een kredietkaart.  ‘Nieuwe’ betaalmiddelen - zoals maaltijd- en ecocheques, maar ook Google Pay en ‘Achteraf betalen’– doen hun intrede maar vertegenwoordigen nog een zeer klein marktaandeel.

61% van alle transacties bij Belgische webshops gebeurt via Bancontact. Binnen het segment van de debetkaarten haalt Bancontact het - met 84% - met kop en schouder van andere betaalmiddelen zoals Maestro, iDEAL, Sofort of bankapps.

"De groei in transactievolume, in het aantal transacties en in het aantal webshops, zijn sterke, positieve signalen. Webshops worden steeds matuurder, het aanbod wordt nog beter en dus vindt de consument nog beter zijn weg. België is gekend als een sterk KMO land en dat vinden we ook terug in ons online landschap. Grote webshops kunnen nog groeien door te investeren en dat geldt zeker ook voor de kleinere. Durven investeren, leren uit ervaring en vooruitkijken. Er is nog heel veel potentieel voor Belgische online ondernemers" besluit Greet Dekocker.