Nieuwe Europese btw regels webshops

Op 1 juli 2021 staan er enkele belangrijke veranderingen op de agenda wat betreft Europese BTW-regels en tarieven. Dit heeft ook gevolgen voor fulfilment en webshops. Als crossborder e-fulfilment partner willen wij er graag voor zorgen dat de webshop eigenaren zo goed mogelijk voorbereid zijn. Daarom hebben wij de belangrijkste verandering hier op een rijtje gezet.

Nieuwe EU-btw-richtlijn e-fulfilment

Vanaf 1 juli 2021 zullen er nieuwe regels gelden voor Nederlandse webshops die in andere Europese landen hun producten verkopen. Voor degene die dat al doen is het woord drempelbedrag vast een bekende term. Dit drempelbedrag is, in de huidige situatie, in ieder land anders en zelf gereguleerd. Dat zal vanaf 1 juli niet meer zo zijn. 

In een poging de btw-heffing te vereenvoudigen en een ‘gelijk speelveld’ te creëren voor ondernemers binnen en buiten de EU, heeft de Europese Commissie een nieuwe BTW-richtlijn voor e-commerce ontwikkeld. Belangrijk hierin is dat deze richtlijn pas geldt voor ondernemers die met hun webshop een jaaromzet van minimaal €10.000,- behalen in andere EU-landen dan Nederland. Zit je nog onder dit bedrag, dan mag je Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Dit is dan ook het nieuwe drempelbedrag voor de gehele EU. 

Waar moet je op letten als webshop?

De verschillende drempelbedragen per afzonderlijk EU-land komen te vervallen en gaan over in één drempelbedrag van €10.000,-. Dat betekend, dat wanneer je voor meer dan €10.000,- aan totale verkopen in afzonderlijke EU-landen behaald, je het btw-tarief in rekening moet brengen van het EU-land waar je klant gevestigd is. Dit kan een heel gedoe zijn wanneer je in veel verschillende landen verkoopt en daardoor lokale BTW-aangifte moet doen voor ieder land waar je verkocht hebt.

Hier heeft de belastingdienst een oplossing voor: de Unieregeling. Hiervoor kan je jouw bedrijf aanmelden binnen het nieuwe éénloketsysteem, ook wel de One Stop Shop genoemd. Dit systeem komt voort uit de oude MOSS-regeling: een vereenvoudigde btw-registratie voor leveranciers van digitale diensten zodat zij zich niet in elk EU-land afzonderlijk hoeven te registreren voor de btw. Met de overgang naar dit OSS-systeem, is deze vereenvoudigde BTW-registratie ook mogelijk voor webshops die fysieke producten verkopen. 

In dit nieuwe portaal kan je als webshop ondernemer je aangifte doen wanneer je voor meer dan €10.000,- aan verkopen in EU-landen hebt gedaan. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is je aanmelden voor de Unieregeling. Wanneer dat is gelukt heb je geen btw-registratie meer nodig in andere EU-landen en zorgt de belastingdienst ervoor dat jouw aangegeven BTW bij het juiste EU-land terecht komt. 

BTW-vrijstelling verdwijnt

De Btw-vrijstelling op import tot €22,- vervalt. Tot nu toe gold bij de invoer van goederen in de EU dat zendingen met een waarde tot en met 22,- vrij werden gesteld van BTW. Door deze vrijstelling te laten vervallen probeert de EU wederom een ‘gelijk speelveld’ te creëren voor verkopers van zowel binnen als buiten de EU. Vanaf 1 juli zal dan ook over iedere zending, ongeacht de waarde, invoer-btw betaald moeten worden. Als de zending een waarde heeft van minder dan €150,- is deze wel nog steeds vrijgesteld van invoerrechten. 

Naast het vervallen van de Btw-vrijstelling gaan ook platformen btw af moeten dragen wanneer zij een actieve rol spelen bij de verkopen van een webshop. Dit zou bijvoorbeeld kunnen wanneer het platform de bestellingen en betalingen van producten faciliteert. Mocht jouw webshop aangesloten zijn bij een dergelijk platform, ga dan even na, met desnoods een fiscaal adviseur, of dit ook voor grote veranderingen in jouw btw-afdracht zorgt. Ook bij andere twijfels rondom de nieuwe regels en richtlijnen raden wij ten zeerste aan contact op te nemen met je belastingadviseur.

Wees goed voorbereid als webshop

Als de Brexit ons als fulfilment bedrijf iets heeft geleerd het afgelopen jaar is het wel dat een goede voorbereiding heel belangrijk is. Degene die al bekend zijn met drempelbedragen zullen inzien dat het bedrag van €10.000,- veel lager is dan de huidige bedragen en dat je straks dus veel eerder btw moet afstaan in andere EU landen dan nu. Mocht je dit bedrag al halen, ga dan ook even goed na waar je Europese verkopen naar toe gaan en wat de BTW tarieven daar zijn. Dit heeft uiteindelijk weer gevolgen voor je productprijzen per land.

Ook moet je voor jezelf de keuze gaan maken of je gebruik wil gaan maken van de ‘Unieregeling’ of dat je je in ieder EU-land waar je verkoopt afzonderlijk wil gaan registreren voor de BTW. Belangrijke keuzes die je voor 1 juli al gemaakt en afgehandeld moet hebben. Om je hierbij beter te helpen en je van verdere informatie te voorzien heeft de belastingdienst een webinar op de agenda staan. Deze webinar vindt plaats op 20 april 2021 tussen 19:00 tot 20:30. Als jullie E-fulfilment partner raden wij aan je aan te melden voor deze webinar, om je zo goed mogelijk voor te kunnen bereiden op de komende veranderingen. 

Aanmelden voor de webinar is geheel gratis en kan via deze link: Webinar belastingdienst 


Voor meer informatie verwijzen we jullie graag naar pagina van onze business partner thuiswinkel.org of naar de pagina van de KVK.

Heb je vragen? Neem contact met ons op.

+31(0)30 2271025

Neem contact op

Ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Vraag een offerte aan.

Bel ons of;

Vraag een offerte aan