Sunday Brush: 'Internationale ambities vanaf dag één'

De minerale zonnebrandpoeder van Sunday Brush ging in een paar jaar tijd van een Nederlandse startup naar Europees bedrijf. De natuurlijke formule wordt wereldwijd verkocht en is verkrijgbaar in meer dan 350 schoonheidssalons in de Benelux. Nu breidt Sunday Brush uit naar Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Oprichtster Nicole Vermeer: “We hadden vanaf het begin al internationale ambities.”

‘Focus van B2C naar B2B in 2 maanden’

Nadat er huidkanker wordt ontdekt bij de echtgenoot van Nicole Vermeer, nu zo’n tien jaar geleden, zijn ze heel voorzichtig met zonbescherming: “Maar veel zonnebrandcrèmes zijn vet en bevatten kunstmatige ingrediënten die de gevoelige huid irriteren.” Sunday Brush, in 2017 opgericht door Vermeer en haar man Remko, ontwikkelde daarom een natuurlijke minerale zonnebrandpoeder met factor 50.

Slechts 2 maanden na de lancering kloppen schoonheidsspecialisten bij ze aan voor het product. “Het leent zich goed voor gebruik na schoonheidsbehandelingen, als de huid gevoelig is. We moesten dus in hele korte tijd onze focus verschuiven van alleen B2C naar ook B2B”, zegt Vermeer. Het bedrijf moest flexibel zijn, ook omdat zonnebrand een seizoensgebonden product is: “Zodra de zon zich in maart laat zien, schieten verkopen omhoog en moet de logistiek snel kunnen opschalen.”

Unieke duurzame verpakking

Nicole Vermeer, eigenaar van Sunday Brush

Omdat Vermeer en haar man het bedrijf met zijn tweeën runnen, besluiten ze binnen een jaar na oprichting de fulfilment uit te besteden. “We reizen veel naar onze fabrikant in Maleisië en naar andere markten om ons bedrijf uit te breiden”, legt de oprichter uit. “Hierdoor is de pakketten zelf verzenden erg tijdrovend. Die tijd kunnen we nu steken in marketing en het uitbouwen van ons bedrijf.”

In de zoektocht naar een fulfilmentpartner bood Active Ants verschillende voordelen. “In de eerste plaats zijn ze gewend om snel op- en af te schalen tijdens onze seizoenspieken. En ze kunnen veel beter werk leveren dan wij: sneller, betrouwbaarder en met een betere prijs.”

“Active Ants heeft onze wensen in hun logistieke proces geïntegreerd.”

 

 

 

 

Sunday Brush heeft een eigen duurzame verpakking ontwikkeld, legt Vermeer uit. “We wilden onze ecologische voetafdruk verkleinen. Daarom hebben we een 2-in-1-verpakking ontworpen: onze productverpakking is hetzelfde als onze verzendverpakking. Dit was nieuw voor Active Ants, maar ze hebben onze wensen soepel geïntegreerd in hun logistieke proces.”

Uitbreiden naar Spanje en het Verenigd Koninkrijk

Nu wordt Sunday Brush verkocht in meer dan 350 salons in Nederland en België. Hoewel Nederland nog steeds hun grootste markt is, levert het bedrijf ook aan klanten in Zwitserland en Frankrijk. Volgende maand kan Spanje aan dit rijtje worden toegevoegd. De afzetmarkt van Sunday Brush reikt zelfs tot Japan, waar het product sinds vorig jaar te koop is en een beauty award heeft gewonnen.

“Uitbreiden is makkelijk met Active Ants’ wereldwijde verzending.”

“We hadden internationale ambities vanaf dag één”, zegt Vermeer. Binnenkort wil het bedrijf ook oversteken naar het Verenigd Koninkrijk: “De markt betreden is relatief eenvoudig. We kunnen nu al wereldwijd pakketten versturen via de verschillende nationale vervoerders van Active Ants. Ook hebben ze er een magazijn. Bovendien is onze online winkel al beschikbaar in het Engels.” Daarom ligt de focus op het creëren van naamsbekendheid, zegt Vermeer: “We willen samenwerken met lokale marketeers voor gerichte consumer advertising.”

'Opschalen zonder groot budget'

“Ons doel is om mensen bewust te maken van het belang van dagelijkse zonbescherming”, zegt de eigenaar. Alleen al in Nederland wordt verwacht dat het aantal huidkankerpatiënten tot 2027 met 35 procent toeneemt, aldus Integraal Kankercentrum Nederland. Naast zonbescherming wordt SPF ook gebruikt tegen huidveroudering. Voeg hier een trend van biologische verzorgingsproducten aan toe voor mensen met een gevoelige huid of milieuzorgen. Wereldwijd zou de markt voor minerale zonnebrand 1,8 miljard dollar waard zijn in 2030.

Sunday Brush wil uitbreiden door heel Europa, van Zuid-Europa tot Scandinavië. “We zijn geen groot bedrijf met een enorm budget”, zegt Vermeer. “Maar met e-commerce en een wereldwijde verzendpartner hebben we de mogelijkheid om op te schalen.”

Neem contact op met ons sales team
contact

Jarno Twijnstra
Salesmanager
+31 628 97 19 51
E-mail Jarno Twijnstra

contact

Dennis Raadschelders 
Business Development Manager
+31 621 38 86 80
E-Mail Dennis Raadschelders

contact

Samira Zarouali
Business Development Manager
+31 682 52 33 50
E-Mail Samira Zarouali