Verduurzamen voor Webshops in 4 simpele stappen

door Jasmijn Missler 

Onze pakketschaamte groeit. Bekommerde tien jaar geleden slechts een derde van de Nederlanders zich over het milieu tijdens het (online) winkelen, anno 2021 gaat het al om zo’n 60 procent[1]. Dat is ook niet zo gek, want we hebben impact: in diezelfde tien jaar is het aantal webwinkels bijna verviervoudigd[2]. 
 
Ook webshops voelen hun verantwoordelijkheid. De meest voor de hand liggende verduurzamingen zijn de verpakking - het liefst recyclebaar en op maat - en een groenere logistiek. Maar vergeet niet dat hier nog een belangrijke stap voor komt: de inkoop.

Vergeet de inkoop niet 

Want waar komen je artikelen vandaan en hoe zijn die eigenlijk gemaakt? Vanzelfsprekend zijn in Europa geproduceerde artikelen minder vervuilend dan producten die moeten overvliegen uit Azië. Maar denk ook aan biologisch afbreekbare materialen en goede arbeidsomstandigheden. 
 
Klanten willen dit graag weten: ruim de helft van de Nederlanders vindt dat duurzaamheidsinformatie in webshops tekortschiet[3]. En als je het achterwege laat, zijn klanten zich niet minder bewust van de milieuschade, aldus hetzelfde onderzoek. Een productfilter ‘duurzaamheid’ en extra informatie op de productpagina zijn dus geen overbodige luxe. Maar dan moet je die informatie wel hebben. 
 
Idealiter kan je leverancier dit aanleveren, maar er zijn ook keurmerken om het kaf van het koren te scheiden. Zoals de Global Organic Textile Standard voor biologisch textiel en het Europees Ecolabel voor plasticvrije cosmetica. Meer keurmerken om je duurzame assortiment uit te breiden vind je via de Keurmerkenwijzer van Milieucentraal. 

Co2-zuinig

Klanten missen duurzaamheidsinformatie als het gaat om producten, maar ook in de kassa. Door alleen al de Co2-uitstoot naast bezorgopties te tonen, kiezen dubbel zoveel klanten voor een groenere optie, laat onderzoek van Thuiswinkel zien. De milieuvriendelijke bezorging automatisch aanvinken, maakt dat al een derde van je klanten hiervoor kiest. Als hun pakje duurzaam bezorgd wordt, vindt negen op de tien Nederlanders langer wachten overigens geen probleem[4].


Maar wat is groene bezorging? In de eerste plaats zijn elektrische busjes en fietskoeriers beter dan een bus op brandstof. Ook is een afhaalpunt dikwijls duurzamer dan thuisbezorging. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de bezorger minder stops hoeft te maken én niet voor een dichte deur komt te staan. Dat laatste scheelt extra ritjes voor honderdduizenden pakketjes per jaar[5].

Maatwerk en online retourneren

Terug naar de verpakking. Die is in 2020 goed voor bijna de helft van de ecommerce-uitstoot, niet allerminst omdat een gemiddeld pakket voor de helft uit lucht bestaat[6]. Naast een overstap naar recyclebaar karton of herbruikbare verzendzakken, is er dus veel winst te behalen met verschillende formaten. Voor wie de fulfilment uitbesteedt, kan een inpakmachine hier uitkomst bieden. 
 
Na verpakkingen zijn retouren de grootste vervuilers in webwinkelland. Niet verrassend, gezien de nodeloze ritten van en naar het distributiecentrum. Gedetailleerde productinformatie en betaald terugsturen liggen voor de hand, maar heb je er al aan gedacht je retours te digitaliseren? Klanten kunnen hun zending online aanmelden in plaats van met stapels retourbonnen. Zo weet je meteen dat er een retour onderweg is, wat er in zit en waarom. 
 
Op de hoogte blijven over duurzaamheid? Lees verder op ecommercenews.nl/tag/duurzaam

Bronnen:
[1] b-open en MarketResponse, Monitor Merk & Maatschappij, 2021.
[2] Centraal Bureau voor de Statistiek, Bedrijven; Bedrijfstak, StatLine.
[3] ecommercenews.nl, ‘60% Nederlanders wil meer inzicht in duurzaamheid bestelling’, 1 december 2021.
[4] UC Group, ‘Pakketten op wielen, de laatste meters wegen het zwaarst’, 2016.
[5] MIT Real Estate Innovation Lab, ‘Retail Carbon Footprints: Measuring Impacts from Real Estate and Technology’, 12 januari 2021.
[6] ecommercenews.nl, ‘1 op 5 consumenten wil betalen voor duurzaamheid’, 17 september 2019.

Heb je vragen? Neem contact met ons op.

+31(0)30 2271025

Neem contact op

Ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Vraag een offerte aan.

Bel ons of;

Vraag een offerte aan